Czasem wystarczy, że zobaczysz fragment logotypu jakiejś firmy i już będziesz wiedzieć o kogo chodzi. Czasem wystarczy tylko kolor. Jeżeli w okresie bożonarodzeniowym oglądasz telewizję, to z pewnością czerwona ciężarówka i charakterystyczny Mikołaj przypomni Ci, że na rodzinnym stole nie może zabraknąć karmelowego napoju z bąbelkami. Być może Twoja marka nie jest tak popularna jak np. Coca-Cola, ale warto podpatrywać i uczyć się od najlepszych.
Tworzenie przyciągających grafik jest niezbędne w komunikacji szczególnie w social mediach. Zanim jednak zaczniemy tworzyć firmowe grafiki warto zapoznać się bliżej z zagadnieniem komunikacji wizualnej w firmie. Techniczny wpis o tym, jak tworzyć grafiki bezpłatne i bez znajomości skomplikowanych i kosztowych programów, już wkrótce!
Czym jest komunikacja wizualna
Komunikacja wizualna jest to komunikacja poprzez obraz wykorzystująca media, a jej elementami mogą być np. grafiki, wideo, infografiki, pliki GIF i wiele innych… Jednym zdaniem jest to
obraz poparty tekstem, który ma skutecznie oddziaływać na odbiorcę.
Co znaczy skutecznie? Grafika nie musi się podobać. Aspekty estetyczne i artystyczne grają tu drugorzędną rolę. Aby ocenić skuteczność komunikatu musisz wiedzieć jaki cel przyświeca jego stworzeniu. (w kolejnym artykule przeczytasz więcej nt. celu).
Jak powstaje grafika
Tworzona przeze mnie grafika zwykle powstaje na styku:
- informacji, którą chcę przekazać w danym komunikacie;
- pasji tworzenia;
- oczekiwań odbiorcy, na które chcę odpowiedzieć.
Jednocześnie tworząc grafikę biorę pod uwagę:
- wizualną oprawę marki;
- przesłanie, jakie towarzyszy komunikatowi;
- ton, w jakim zwykle komunikuję się z odbiorcą w danym medium.
Grafiki jak puzzle
Czy Twoim zdaniem wystarczy stworzyć jedną dobrą grafikę aby osiągnąć cel? Być może… Być może jeden dobry plakat stworzony pod kątem konkretnego wydarzenia pozwoli Ci przyciągnąć uwagę. Ale zastanów się czy nie lepiej, aby ten ten plakat był spójny z komunikacją Twojej marki.
Możesz stworzyć świetny plakat, który jednocześnie będzie wpisywał się w historię Twojej firmy. Zanim przejdziesz ochoczo do tworzenia konkretnej grafiki zastanów się jaki wizerunek chcesz budować, w jaki sposób chcesz się komunikować z odbiorcami treści. Ton komunikacji możesz rozdzielić w zależności od medium, bo też nie każde medium trafi do Twojego klienta idealnego (warto przeczytać artykuł o profilowaniu klienta). W twórczym uniesieniu warto oprzeć się również na gruncie strategii marketingowej.
Tworzenie spójnych komunikatów wizualnych pomoże Ci się wyróżnić, przekazać wartości, którymi się kierujesz oraz zbudować pożądany, profesjonalny wizerunek.
One thought on “Komunikacja wizualna – buduj profesjonalny wizerunek”