doświadczenie pracowników z firmą
Porady Start up

Dlaczego dbanie o doświadczenie pracownika z Twoją firmą się opłaca?

W jaki sposób zwiększyć efektywność i zyski firmy – to pytanie, które nieustannie zaprząta głowy przedsiębiorców. Jednym z zasobów, w którym drzemie bardzo duży potencjał do rozwoju firmy są jej pracownicy. Jest to jednocześnie często bardzo niedoceniane źródło wzrostu. To ludzie mają bezpośredni wpływ na jakość wytwarzanych produktów, świadczonych usług i oczywiście końcową satysfakcję klientów. Jak zatem skutecznie wzmacniać ten cenny zasób?

Joanna Tymczyj, ekspert zarządzania doświadczeniem pracownika z iniJOB.com

Stare, „dobre” metody zarządzania, jak wykorzystanie mechanizmu kija i marchewki nie sprawdzają się na dzisiejszym rynku pracy. Raporty Deloitte z 2017, jak i 2018 roku, poświęcone zagadnieniom HR, zwracają uwagę na doświadczenie pracowników z firmą (tzw. employee experience).

Doświadczenie pracowników z firmą – employee experience

Pod tym pojęciem kryje się zbiór wszystkich odczuć, jakie pojawiają się w relacji człowiek – jego miejsce pracy. Zawierają się w nim indywidualne wrażenia dotyczące stanowiska, współpracowników, przełożonych, a także techniczne aspekty, od aranżacji miejsca pracy czy dostępności narzędzi wspierających efektywność, po benefity pracownicze.

Przestarzałe ankiety i skrzynki z pomysłami przestały działać

doświadczenie pracowników z firmą

Jak jest w twojej firmie? Czy korzystasz z ankiet badających zaangażowanie i satysfakcję zespołu? Jak oceniasz ich skuteczność? Jeżeli oba te wskaźniki są na wysokim poziomie – masz szczęście. Twoja firma jest w zdecydowanej mniejszości – i należą się brawa, dla wszystkich pracowników biorących udział w procesie zbierania feedbacku. Coraz częściej słyszymy bowiem, że tego typu ankiety są wyłącznie „sztuką dla sztuki”, na której zależy jedynie działowi HR.

W firmach, bardzo często funkcjonują cykliczne badania, które skupiają się na ocenie, a nie zebraniu cennych informacji od pracowników. Wykorzystywane są stare formularze, które nie uwzględniają wszystkich aspektów wpływających na doświadczenie pracowników z firmą, przez co nie oddają rzetelnie obrazu zaangażowania i satysfakcji pracowników. W konsekwencji wyniki takich badań zamieniają się w pozbawioną efektów papierologię. Nie zapominajmy także o firmowych skrzyneczkach, do których zawsze można wrzucić swój pomysł – nie wiadomo kiedy ktoś to przeczyta, raczej nie przynosi to rezultatów – ale propozycję wrzucić można.

Liczą się wnioski z badania

Pomysły zgłaszane przez pracowników „przy okazji” badań często gubią się lub zostają zapomniane w natłoku zadań. Rzadko zdarza się, aby zaproponowana inicjatywa została omówiona na forum lub aby wyjaśnione zostały powody, dla których nie może ona być wprowadzona do organizacji w najbliższym czasie. Właśnie przez to, pracownicy czują się ignorowani. Rodzi się w nich przekonanie, że nie mają wpływu na to co dzieje się w firmie.

Spotkaliśmy się z postawą „Jeżeli nie chcą mojej pomocy, to ja nie będę się prosić” lub „Mój pomysł ulepszyłby pracę, ale nikt z nim nic nie zrobił – to dlaczego mi ma zależeć bardziej niż im”.

W przypadku corocznych ankiet, pracownicy często nie widzą lub nie rozumieją sensu ich wypełniania – przez co nie są w pełni szczerzy w udzielanych odpowiedziach. Niestety w firmach stosowane są również praktyki, w których negatywne wyniki ankiet, odbijają się na pracownikach. Przez to z kolejnych latach, nie ma już możliwości na zebranie rzetelnego feedbacku. Często także, na wyniki tego typu ankiet trzeba bardzo długo czekać i gdy pojawia się raport – trafia on na dno szafy działu HR. A szkoda! Jeżeli odpowiednio zbierze się informacje od pracowników, to mogą one przyczynić się do realnego wzrostu zysków firmy.

Korzyści budowania pozytywnego doświadczenia pracowników z firmą

Jako, że badanie employee experience polega na kompleksowym podejściu do zagadnienia i zbieraniu szerokiego feedbacku od pracowników, również jego budowanie będzie korzystnie wpływało na wiele obszarów.

  • Zaangażowani pracownicy:

Według badań Emplo „Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej”, ponad 88 procent pracowników przyznało, że chce pracować w firmie, w której kultura organizacji oparta jest na partnerstwie i otwartej komunikacji. Pracownicy będą czuli, że ich zdanie i odczucia związane z miejscem pracy są istotne dla ich przełożonych. Możliwość wypowiedzenia swoich opinii oraz realne działania, które przekładają się na komfort pracy, będą wpływały także na efektywność pracowników oraz ich zaangażowanie w wykonywanie zadania.

  • Zmniejszenie rotacji, przyciąganie talentów do organizacji:

Według danych przekazanych przez Glassdoor, aż 78 procent osób aktywnie poszukujących pracy twierdzi, że oceny od pracodawcy i opinie jego pracowników, mają duży wpływ na jego decyzję o chęci nawiązania współpracy z daną firmą. Ludzie chcą pracować w miejscach, w których czują się docenieni i wysłuchani. Obecni pracownicy, będą mniej zainteresowani zmianą pracy, jeżeli ich odczucia związane z Tobą jako pracodawcą będą pozytywne. Taka opinia o Tobie, jako pracodawcy może być decydującym atutem podczas rozmów ze specjalistami, których chcesz zrekrutować.

  • Innowacyjność:doświadczenie pracowników z firmą

Pracownicy są ekspertami na swoich stanowiskach. Dobrze znają branże, rynek, klientów. Utrata jednego z takich specjalistów może kosztować nawet wysokość jego rocznego wynagrodzenia. Między innymi dlatego warto zbierać informacje od pracowników i ulepszać, z ich pomocą, miejsca pracy. Drugą zaletą wiedzy pracowników, jest ich pomysłowość. Znają oni procesy działające w firmie, codziennie stykają się z trudnościami – dlatego wiedzą, jak ich unikać oraz które działania przełożą się na wzrost efektywności firmy.

  • Zyski firmy:

Badania Jacob’a Morgan’a „The Employee Experience Advantage” oraz SHRM “Globoforce Employee Recognition Survey” wykazały, że firmy, które budują pozytywne employee experience oraz zbierają pracowniczy feedback mają o 2 razy większe zyski, 4 krotnie większe przychody, a ryzyko rotacji i kosztów z nią związanych spada o 53 proc. Pomijając zatem cały aspekt zadowolenia i samopoczucia pracowników oraz korzystnych zmian w kulturze organizacji – badanie i dbanie o doświadczenia pracowników z firmą jest po prostu korzystne i przekłada się na realne pieniądze.

Pulsometr iniJOB

Pierwszym w Polsce narzędziem do badania doświadczenia pracowników z firmą jest Pulsometr iniJOB. Jest to narzędzie online, które pozwala kompleksowo zebrać feedback pracowniczy w ramach trzech perspektyw: indywidualnej, zespołowej oraz organizacyjnej. Dodatkowo, stwarza przestrzeń do zgłaszania inicjatyw, czyli pomysłów pracowników na ulepszenie miejsca pracy – propozycje te są poddawane głosowaniu wśród innych członków zespołów. iniJOB, laureat tego rocznego Rankingu Odpowiedzialnych Firm w kategorii Startup Pozytywnego Wpływu, promuje Kulturę Słuchania Pracowników i oferuje bezpłatne narzędzie do jej wprowadzenia w Waszej firmie.

www.inijob.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *