Rynek płytowy i muzyczny w Polsce cz2
Rynek płytowy i muzyczny w Polsce cz2. Dziś kontynuujemy temat poprzedniego artykułu dotyczącego polskiego rynku płytowego i muzycznego w Polsce.
W ostatnim akapicie części pierwszej tego tematu napisałem że pomimo wielu przeciwności artyści znaleźli drogę aby istnieć, grać i wydawać swoje produkcje. Trochę pomógł w tym Internet, ba nawet nie trochę a bardzo dużo. Aby zaistnieć w zasadzie każdy ma do dyspozycji facebooka, youtuba, instragram – te narzędzia są rewelacyjnym miejscem przepływu informacji i promocji artystów. Jednak o wiele bardziej ważne jest to że dają powszechną dostępność do treści w zasadzie w nieograniczony sposób.
Rynek płytowy i muzyczny w Polsce cz2
Te narzędzia promocyjne wykorzystane w odpowiedni sposób potrafią dać naprawdę bardzo wiele. Potrafią sprawić ze artysta jest w stanie zaistnieć na szerokim forum bez pomocy firm płytowych, agencji pr. Ilość odsłon, fanów i odwiedzin na różnego rodzaju stronach powoduje także to ze media zaczynają upominać się o takiego wykonawcę. Bo skoro jego klip ma milion odsłon, jego fb ma 30000 śledzących to znaczy że coś musi być takiego co tych ludzi przyciąga. Powiedzmy sobie szczerze że nikt nie chce być ostatni i dotyczy to także mediów. Jeśli jedno komercyjne radio gra utwór nowego wykonawcy na najczęstszej rotacji A . To w przeciągu krótkiego czasu utwór ten pojawia się w innych rozgłośniach.
Rynek płytowy i muzyczny w Polsce cz2
Tak samo jest z wydawaniem płyt. Artysta jest w stanie sam to zrobić, sam sprzedawać swoją płytę bezpośrednio słuchaczowi właśnie także za pośrednictwem Internetu. Jaka z tego korzyść? Po odliczeniu kosztów produkcji płyty i kosztów jej dystrybucji cały zysk trafia bezpośrednio do kieszeni artysty. Bardzo mocno, jeśli chodzi o źródła finansowania produkcji muzycznych, płyt, teledysków czy koncertów zrewolucjonizowały temat portale crowdfundingowe. Portale te działająca zasadzie zbierania środków przez samych artystów na określony cel. To znaczy? Artysta odpala akcje na jednej z takich stron z informacją że zbiera pieniądze na określony cel – wyznacza sobie określony czas na zebranie danej kwoty i rozpoczyna swoimi kanałami promowanie tej zbiorki. Jeśli uda się zebrać artyście potrzebną sumę wtedy z tych zebranych środków finansowane jest jego przedsięwzięcie a osoby które dokonały wpłat . W zależności od ich wysokości otrzymują od artysty specjalne gifty. Wszystkie te zasady określone są w regulaminie zbiórki i każdy potencjalny wpłacający wie co otrzyma w zamian. Jeśli potrzebnej kwoty nie uda się zebrać, wtedy wszystkie wpłaty wracają do wpłacających. Ta forma finansowania działań artystycznych jest chyba obecnie najbardziej popularną jeśli chodzi o nowych i debiutujących wykonawców.
Zapraszamy do lektury części 1: