Coaching kryzysowy w biznesie
Coaching kryzysowy w biznesie to kolejny artykuł z serii zarządzanie kryzysowe. Dzisiaj podzielę się moim sposobem pracy z osobą prowadzącą jednoosobową firmę, firmę bardziej złożoną, zatrudniającą pracowników lub osobą, która dopiero planuje założyć firmę i zastanawia się, czy to dla niej. Podzieliłam klientów w taki właśnie sposób, choć duża część pracy pokrywa się w każdej z grup, inny jest natomiast stopień skomplikowania.
Drugą część artykułu Coaching kryzysowy w życiu prywatnym przeczytasz tutaj Coaching kryzysowy w życiu prywatnym.
Kryzys/kryzys rozwojowy – różnica
Krótko i na temat. Różnica polega na tym, że kryzys rozwojowy pojawia się w związku z rozwojem firmy i jej nowymi potrzebami, natomiast kryzys nie związany z kolejnymi etapami rozwoju firmy pojawia się w związku z ujawniającym się deficytem, który może być nagły i zaskakujący lub może chronicznie pogłębiać się z czasem, pokazując się w całkowicie pozornie niezwiązanych obszarach. Może on wiązać się także ze źle określonymi celami.
Przykład – najprostszy z możliwych:
Właściciel sklepu widzi coraz większe kolejki w określonych godzinach dnia, ekspedientki nie są w stanie obsłużyć takiej ilości osób. Klienci zaczynają być coraz bardziej niezadowoleni i rezygnować z zakupów.
Pytania:
- Czy firma cieszy się taką popularnością lub jest to efekt kampanii promocyjnej, że ludzie chętnie zachodzą?
- Czy ekspedientki są źle przeszkolone i nie radzą sobie z obsługą?
- Czy towar jest źle oznaczony i nie można go łatwo nabić na kasę?
- Czy jest za mało personelu?
- Czy personelowi nie zależy na obsłudze klienta. Jak nie ta praca to inna.
- Czy układ sklepu spowalnia obsługę klienta?
Patrząc na powyższe punkty kryzys rozwojowy to zdecydowanie punkty 1, 4 i 6 – rozwój firmy, promocja zapewniły jej taką popularność, że dotychczasowy sposób obsługi i zorganizowania sklepu przestał być adekwatny. Punkty 2, 3, 5 pokazują, że problem narastał już od jakiegoś czasu i nastąpiła kumulacja w postaci długiej, wolnej kolejki. Wskazuje to na brak punktu 2 – odpowiedniego procesu szkoleniowego i jego weryfikacji, punktu 3 – zły system identyfikacji towaru, punktu 5 – niewystarczające filtry zatrudnienia dla pracowników oraz prawdopodobnie występuje czynnik który sprawia, że pracownikom nie zależy na pracy, nie zależy na firmie i właścicielu. Dlaczego tak może być? Być może właściciel nie spędza w klepie tyle czasu ile potrzeba, nie okazuje szacunku pracy pracownikom finansowo i pozafinansowo, a do tego postawił na stanowisku kierownika osobę, która się do tego nie nadaje, ale jest członkiem rodziny. Być może jest wewnętrzny konflikt pomiędzy pracownikami. Te i inne płaszczyzny funkcjonowania firmy trzeba by było zbadać i podjąć odpowiednie kroki, żeby firma funkcjonowała z sukcesem i swobodą.
Dlaczego się tym zajmuję?
Jestem jednym z dwudziestu sześciu certyfikowanych w Polsce coachów kryzysowych w biznesie, trenerem rozwoju i emocji, facylitatorem, edukatorem oraz Scrum Masterem. Wypracowałam swoją metodykę pracy opierając się na wiedzy, wieloletnim doświadczeniu i kompetencjach w wielu dziedzinach. Właśnie z tego powodu podchodzę do tematu kryzysu czy też sytuacji problemowych, a tym bardziej rozwojowych, kompleksowo, holistyczne, w oparciu o pozytywne rozwiązania, zorientowaniu na cel i możliwie szybkie rezultaty. Dzielę się moją wiedzą i doświadczeniem jeśli taka jest potrzeba, czerpiąc z bogatej wiedzy i doświadczenia osób, z którymi spotykam się na sesjach, a którym zazwyczaj brakuje świeżego lub innego spojrzenia na temat, innej perspektywy, poukładania priorytetów. Często brakuje specjalistycznej wiedzy czy praktycznej umiejętności zastosowania konkretnego rozwiązania. Najczęściej jednak jest to to próba zażegnania problemu, który jest tylko skutkiem, efektem źle obranej drogi, źle zdefiniowanego celu, braku szerszego spojrzenia. Im dłużej się zwleka z podjęciem działań, tym bardziej pogłębia się problem.
Cel jest zawsze taki sam – powrót do stanu sprzed kryzysu lub zmiana sytuacji na jeszcze bardziej wspierającą i rozwojową.
Nie bój się zmian, weź za nie odpowiedzialność!
6 (moich) podstawowych kroków coachingu kryzysowego w pracy z biznesem:
- Diagnozujemy sytuację z perspektywy przedsiębiorcy.
- Sprawdzamy inne perspektywy.
- Ustalamy co konkretnie jest problemem, celem na dzień dzisiejszy. Systematycznie sprawdzamy, czy to na pewno jest to co ustaliliśmy czy może pojawiły się nowe okoliczności.
- Wybieramy sposób pracy, narzędzi, edukacji, jaki jest potrzebny do skutecznej i szybkiej realizacji celu.
- Aktywne działanie i weryfikacja skuteczności przy moim wsparciu.
- Podsumowanie przebytej drogi, rekomendacje na przyszłość. Radość z sukcesu.
Ćwiczenie dla Ciebie
Weź kartkę i długopis, znajdź dla siebie 10 minut całkowitego spokoju i ciszy.
- Wypisz kolejno numerację w pionie od 1 do 10.
- Wypisz 10 wydarzeń, rzeczy, relacji z ludźmi w kontekście biznesowym, które sprawiają, że czujesz niepokój, zauważasz jakiś problem, czujesz, że coś nie działa ale jeszcze nie jesteś w stanie zdiagnozować co dokładnie. Może masz w głowie jakiś cel lub pomysł wprowadzenia zmian – też zapisz.
- Przeczytaj jeszcze raz wszystkie punkty i pogrupuj, jeśli zauważasz, że coś je łączy.
- Wybierz najważniejszą pozycję z pogrupowanych punktów – priorytet. Coś od czego należy zacząć wprowadzanie pozytywnych zmian.
- Co możesz lub co powinnaś/powinieneś z tym zrobić? Zdiagnozuj, czy jesteś sobie w stanie sam szybko i skutecznie z tym poradzić, czy potrzebujesz konkretnego wsparcia? Kiedy zmiany powinny zajść, konkretnie określ czas i daty.
Weź odpowiedzialność za zmiany i odzyskaj kontrolę 🙂
Jeśli czujesz, że wszystko jest w porządku, a Twoja lista jest pusta, weź pozyskaną wiedzę i wykorzystaj ją, kiedy zauważysz potrzebę.
Gratuluję! Właśnie zrobiłaś/zrobiłeś coś bardzo ważnego dla swojej firmy!