Outsorcing - co to?
Finansowanie Porady

Outsorcing – co to?

Outsorcing – co to?

Outsorcing - co to?
Outsorcing – co to?

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej” – twierdził Henry Ford.

Czym jest i na czym polega outsourcing?

Outside-resource-using czyli outsorcing. Oznacza nic innego jak korzystanie z zewnętrznych źródeł. Outsourcing polega na przekazywaniu zadań, funkcji, projektów i procesów do realizacji firmie bądź wykonawcy zewnętrznemu.

Wybierając i podejmując decyzję o współpracy z wybranym usługodawcą outsorcingowym należy bardzo starannie i dokładnie sprawdzić czy może on zapewnić działania na najwyższym poziomie i przede wszystkim sprostać naszym wymaganiom. Powinien on być wyspecjalizowany w realizowaniu zadań z dziedziny, którą chcemy mu powierzyć do wykonania.

Jak puzzle

Organizacje, przedsiębiorstwa, firmy decyzję o tym jakie obszary i w jakiej formie mogą „outsorcować” podejmują w zależności od kilku kluczowych czynników. Od wiedzy, obłożenia zadaniowego, środków i priorytetów. Klient może wybierać między outsorcingiem pełnym lub selektywny. W pierwszym przypadku podpisuje umowę na kompleksową obsługę przez zewnętrznego usługodawcę, w drugim – dokonuje wyboru, jakie obszary objąć umową. Możliwość wyboru obszarów działalności pozwala na maksymalne dopasowanie świadczonych usług do aktualnych potrzeb firmy i jest wynikiem wielu kalkulacji. Outsorcing ma być opłacalny dla obu stron.

A może na dłużej?

Długoterminowy outsorcing ma przede wszystkim służyć zwiększaniu wartości, jaką firma przedstawia dla udziałowców. Zlecenie takie pozwala organizacji skupić się na celach strategicznych oraz realizowaniu przyjętej misji. Podstawę przy wyborze dziedzin, które chcemy i możemy „outsourcować”, stanowi zdefiniowanie tzw. core business, czyli zasadniczych funkcji i misji biznesu oraz odpowiedzenie sobie na pytanie, w czym tkwi prawdziwa wartość firmy? Należy pamiętać o tym, że silne strony – w znaczeniu strategicznym – muszą pozostać w firmie. Nie należy ich nigdy oddawać w cudze ręce. Można oczywiście objąć outsourcingiem funkcje pomocnicze, wspierające główną strategię, tj. finanse, kadry, obsługę klienta czy prace inżynieryjne. Przy powierzaniu prostych funkcji pobocznych – takich jak sprzątanie, ochrona czy catering – decyzja o zleceniu ich firmie zewnętrznej jest łatwiejsza do podjęcia.

Outsourcing ma więc różne oblicza – od prostych projektów, usprawniających procesy biznesowe, powodujących wzrost konkurencyjności firmy, obniżenie kosztów i po prostu ułatwiających życie, a skończywszy na skomplikowanych projektach, które prowadzą niekiedy do powstania „organizacji wirtualnej” czy też mogą przekształcić się w trwałe mariaże strategiczne.

To nie umowa zlecenie

Co ważne nie powinno się outsourcingu mylić z umową zleceniem. W przeciwieństwie do umowy zlecenia, outsourcing jest działaniem długoterminowym i tworzy zupełnie nowy rodzaj więzi pomiędzy firmami. Jest to układ partnerski, w którym obie strony mają odnieść sukces. Wiele czynności – a nawet całe projekty z dziedziny badań marketingowych, reklamy, public relations, informatyki, obsługi finansowej i szkoleń do tej pory wykonywanych własnymi siłami, firmy zlecają dzisiaj zewnętrznym wyspecjalizowanym wykonawcom.

Najczęstsze obszary oddawane w outsourcing to:

administracja funkcji kadrowych,
szkolenia,
administracja systemów informatycznych,
finanse i rachunkowość,
audyt wewnętrzny,
podatki,
zarządzanie środkami trwałymi,
zaopatrzenie,
zarządzanie wydrukiem i dokumentami,
obsługa klienta.

Co zyskujemy na outsourcingu?

Podstawowa korzyść – to redukcja kosztów. Tradycyjnie outsourcing stosowany jest wtedy , gdy zasoby zewnętrzne są tańsze od wewnętrznych. Coraz istotniejsze także są inne czynniki takie jak: dążenie do realizacji usług na najwyższym poziomie, specjalizacja pracy, koncentracja na funkcjach biznesowych, dostęp do specjalistycznej wiedzy. Outsourcing pozwala na koncentrację sił, środków i procesów zarządczych na zasadniczych celach firmy. Firma osiąga lepsze wyniki i rośnie jej wartość rynkowa. Firma zwiększa elastyczność swoich działań, a oszczędzając czas i zasoby ludzkie – również wydajność.

Usługi outsourcingowe umożliwiają nam dostęp do wiedzy i doświadczenia liderów rynkowych oraz ogólnoświatowej bazy danych. Ekspert skierowany do współpracy z przedsiębiorstwem korzysta z całej wiedzy firmy doradczej, z firmowych baz danych, porad innych ekspertów. Zatrudnianie ekspertów z zewnątrz jest związane z efektywniejszym wykorzystaniem czasu – ekspert pracuje tylko wówczas, gdy jest rzeczywiście potrzebny, niekoniecznie na pełnym etacie. Takie rozwiązanie powoduje redukcję kosztów, ale zmniejsza też ryzyko związane z poszukiwaniem i zatrudnieniem własnych specjalistów.

 

Frytki i wołowina czyli najpopularniejsza franczyza.

One thought on “Outsorcing – co to?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *