Jeżeli prowadzisz fan page swojej firmy na Facebebooku zaniepokoić Cię mogły spadające zasięgi Twoich postów. Z czego to wynika? W październiku serwis testował rozwiązanie, w którym posty publikowane przez strony zostały przeniesione z newsfeedu do nowego „Explore Feed”. Zmniejszyło to zasięgi organiczne postów publikowanych przez strony.
Eksperyment wujka Facebooka
Burzę wywołał artykuł słowackiej firmy o spadku organicznych zasięgów postów na FB. Facebook tłumaczył wówczas, że jest to tylko jeden z testów rozwiązań w serwisie, którego jednak nie planują wdrożyć. Jednak temat ciągle krąży wśród marketerów, a wyniki analizy sytuacji w Polsce nie pozostawiają złudzeń. Firma NapoleonCat poddała analizie 100 największych stron facebookowych polskich blogerów i blogów. Z testu wynika, że na przestrzeni trzech i pół miesiąca spadła o ok. 30% średnia liczba interakcji na tych stronach, a co za tym idzie także zasięgów.
Spadek zasięgu wynika z faktu, że o zasięgi walczy stale rosnąca liczba stron zakładanych przez nowe marki, natomiast wzrost liczby użytkowników Facebooka nie jest już tak dynamiczny. Jednocześnie firmy przeznaczają coraz większe budżety na posty sponsorowane, a publikowane reklamy spychają posty organiczne na dalszy plan.
Spadające zasięgi – kto traci najbardziej
Firma NapoleonCat przeprowadziła swoją analizę dzieląc badane strony na dwie grupy: mające od tysiąca do 10 tysięcy fanów i od 10 do 100 tysięcy fanów. W ciągu 110 dni badania średnia liczba interakcji na post pierwszej badanej grupy spadła w ostatnim tygodniu analizy (w stosunku do pierwszego tygodnia) o 7%, natomiast w drugiej grupie – skupiającej większą liczbę fanów – o 33%. Mniejsze strony zyskały też stosunkowo większą liczę nowych fanów.
Oznacza to, że małe strony (do 10 tysięcy fanów) mogą być faworyzowane przez algorytm Facebooka, ale nie musi. Wynik analizy może doprowadzić do wniosku, że małe strony mają bardziej zaangażowane społeczności z większą liczbą wiernych fanów. Natomiast w społecznościach bardziej rozbudowanych grupa najbardziej aktywnych użytkowników stanowi mniejszy odsetek liczby fanów w ogóle.
Zasięgi organiczne dążą do zera
Możliwe, że Facebook wprowadzi alternatywny feed i całkowicie rozdzieli treści prywatne i grupy od publikowanych przez strony. Ma w tym niemały interes. Miesięcznie serwis odwiedza ponad 2 mld użytkowników, a przychody z reklam rosną. Dobre opcje targetowania grupy docelowej są atrakcyjnym narzędziem reklamowym dla firm. Motywacja sięgania do kieszeni przez firmy, które chcą zaistnieć w świadomości użytkowników Facebooka jest niesłabnącym trendem. Dlatego nie można się dziwić, że serwis to wykorzystuje.
Jak sobie radzić ze spadającymi zasięgami
Możesz oczywiście sięgać po coraz większe budżety i wypuszczać posty sponsorowane. Ale możesz także starać się zwiększyć zaangażowanie swoich fanów korzystając z prostych tricków:
- publikuj o odpowiednich porach – badaj swoje statystyki: wejdź w zakładkę „Posty” a następnie „Kiedy Twoi fani są Internecie”
- pisz krótko i na temat – krótsze posty to 23% więcej interakcji
- pytaj – staraj się zaangażować swoich fanów do komentarzy
- taguj i udostępniaj – na Facebooku większe znaczenie od # ma znak @ (więcej o hashtagach w tym artykule)
- bądź aktywny – odpowiadaj na każdy komentarz i każdą wiadomość
- wykorzystuj grupy – twórz swoje własne lub bież aktywny udział w innych grupach tematycznie związanych z Twoją działalnością.